Devrimci İşçi Sendikaları Konfederasyonu (DİSK), Kamu Emekçileri Sendikaları Konfederasyonu (KESK), Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği (TMMOB) ve Türk Tabipleri Birliği (TTB), 7-8 Temmuz 2026 tarihlerinde Ankara’da gerçekleştirilecek 36. NATO Zirvesi öncesinde Alba Otel’de ortak basın toplantısı düzenledi.

“NATO’ya Hayır” pankartı önünde yapılan açıklamayı TMMOB Yönetim Kurulu Başkanı Ali Ekber Çakar okudu. Çakar, NATO Zirvesi öncesinde temel hak ve özgürlükleri hedef alan baskı politikalarının arttığını savunarak, son günlerde gerçekleştirilen gözaltılar, ev baskınları ve toplantı yasaklarının demokratik haklara yönelik müdahaleler olduğunu söyledi.

 

“Toplumun Tamamına Yönelik Gözdağı Politikası”

 

Çakar, NATO Zirvesi gerekçe gösterilerek çok sayıda kişinin gözaltına alındığını, toplantı ve gösteri yürüyüşlerinin yasaklandığını belirterek, bu uygulamaların yalnızca belirli kesimleri değil toplumun tamamını susturmaya yönelik bir gözdağı politikası olduğunu ifade etti.

 

Barış ve demokrasi taleplerinin baskıyla engellenmeye çalışıldığını savunan Çakar, demokratik hakların kullanılmasının suç gibi gösterilmesine karşı sessiz kalmayacaklarını dile getirdi.

 

“NATO Halklara Barış Değil Savaş Getirdi”

 

DİSK, KESK, TMMOB ve TTB adına yapılan açıklamada, NATO’nun kuruluşundan bu yana halklara barış değil savaş ve istikrarsızlık getirdiği öne sürüldü. Açıklamada, darbelerden işgallere, kontrgerilla faaliyetlerinden vekâlet savaşlarına uzanan sürecin bunun göstergesi olduğu savunuldu.

 

Ayrıca Türkiye’nin NATO’nun güvenlikçi ve saldırgan olarak nitelendirilen politikalarıyla daha fazla uyumlu hale getirilmeye çalışıldığı iddia edilerek, bunun ülkenin dış politikası ve ekonomisi üzerinde etkileri olduğu belirtildi.

 

“Bedeli Halklar Ödüyor”

Açıklamada, başta ABD olmak üzere emperyalist güçlerin kendi çıkarları doğrultusunda halkları savaşların içine sürüklediği ileri sürülürken, Orta Doğu’da yaşanan çatışmaların bunun güncel örnekleri olduğu ifade edildi.

 

Savaşlardan silah şirketleri ve uluslararası sermaye çevrelerinin kazanç sağladığı, buna karşılık işçilerin, emekçilerin, kadınların ve gençlerin yoksulluk, göç ve güvencesizlikle karşı karşıya kaldığı savunuldu. Silahlanma ve askeri harcamalara ayrılan kaynakların eğitim, sağlık ve sosyal hizmetlerden eksildiği vurgulandı.

 

“Türkiye NATO’dan Derhal Çıkmalıdır”

 

Ortak açıklamanın sonunda şu talepler sıralandı:

 

  • NATO Zirvesi gerekçe gösterilerek sürdürülen gözaltılar, ev baskınları ve hak ihlalleri son bulmalıdır.
  • Antidemokratik uygulamalara son verilmelidir.
  • Türkiye’de bulunan NATO üsleri kapatılmalıdır.
  • Türkiye NATO üyeliğinden ayrılmalıdır.

 

DİSK, KESK, TMMOB ve TTB, savaş politikalarına, emperyalist müdahalelere ve baskı rejimlerine karşı emek, barış, demokrasi ve halkların kardeşliği mücadelesini sürdüreceklerini belirtti.

Kaynak: gazete pencere